FASÖtesiRota

Fas Hakkında Bilinmesi Gerekenler

Fas’tan döneli 1 ay kadar oldu fakat bu araya bir de taşınma işi sıkışınca Fas yazısını yazmak da bu zaman kaldı 🙂

Arkadaşlarımız soruyor sürekli Fas nasıldı, yazısını ne zaman yazacaksın diye. İşte başlıyorum. Şunu belirtmeliyim ki Fas gerçekten bizim en farklı yurt dışı tecrübemizdi diyebilirim. Hem kültürü farklı,  hem bambaşka bir coğrafya hem de Fas denildiğinde hepimizin aklına gelen o soru işaretleri. Tüm bunlara sırayla cevap vermeye çalışacağım.

Öncelikle hava durumu. Fas için en ideal mevsim bahar aylarıymış, yaz döneminde aşırı sıcak olur dediler ama malum biz öğretmen olduğumuz için yaz tatilinde gitmek durumundaydık ve gezi tarihlerimizi 29 Haziran- 10 Temmuz 2019 olarak belirledik. Ve sıcaklık anlamında çok da sıkıntı yaşamadık aslında. Genel olarak İstanbul’daki gibiydi diyebilirim. O yüzden çok da gözünüzde büyütmeye gerek yok; eğer bahar aylarında gidemiyorsanız yazın da gayet gidilip gezilebilir. Yaptık oldu 🙂

Bir diğer konu ise ulaşım. Gitmeden önce blogları okurken hep ulaşımın sıkıntılı olduğuna rastlamıştım. Fas malesef biraz pis bir ülke ve bu da ulaşım konusundaki konforunuzu daha çok önemsemeniz gerektiği anlamına geliyor. Biz normalde Avrupa ülkelerini gezerken tren kullanıyoruz ama Fas’ta tren ağı o kadar gelişmiş değil.

Otobüslerin de çok çok kötü olduğunu okuyunca araba kiralamaya karar verdik. Yukarıdaki fotoğraf bir şehir içi otobüs örneği 🙂

Havalanından araba kiralayarak 10 gün boyunca Fas’ta rahat rahat gezdik. Ve oldukça da uygun oldu böyle. Kesinlikle tavsiye ederim. Çekinilecek hiçbir şey yok. Tabelaları takip etmek yeterli oluyor zaten.

Tabelalarda hem Arapça hem de Fransızca yazıyor şehirlerin isimleri. İngilizceye benzediği için de bir sıkıntı yaşamıyorsunuz.

Biz bir de gitmeden offline harita indirdik ve onu da kullanarak sorunsuz gezdik. Bu arada araba kiralama işini de Skyscanner’dan yaptık. Gidiş dönüş uçak biletini Marakeş olarak aldık. Böylece havaalanına indiğimizde aracımızı alıp gezimiz bittiğinde dönüş için havaalanına vardığımızda da teslim ettik. Araba kiralama ücretini Fas Maliyet kısmında paylaştım. Ama ayrıca şunu da belirteyim. Araba kiraladığımız acenta bizden 5000 dirhemlik     ( yaklaşık 3500 TL )  bir depozitoyu kredi kartımızda ipotek etti. Aracı teslim ettikten yaklaşık 26-27 gün sonra da ipotek kalktı. O yüzden giderken kredi kartınızın limitinin fazla olması gerektiğini de göz önünde bulundurun.

Gelelim güvenlik konusuna. Gitmeden önce okuduğum bütün yazılarda Fas’ın hiç güvenli olmadığı, çok dikkat edilmesi gerektiği falan yazılmıştı. O yüzden biz ekstra tedbirli davranmaya çalıştık. Arabayı hep otoparklara park ettik mesela. Sonuç olarak 10 gün boyunca güvenlik anlamında hiç bir sıkıntı yaşamadık. Hatta biraz abartılıyor bile olabilir diye düşünüyorum. Kazablanka, Marakeş gibi kalabalık şehirlerinde tedbirli olmakta fayda var tabi ki ama diğer küçük ve sakin yerler oldukça güvenli bence.

Bu arada bilmeyenler için Fas’ta birden fazla dil konuşuluyor. Herkes Arapça ve Berberice’yi biliyor zaten. Bunun yanında azımsanmayacak kadar çok kişi İngilizce biliyor. Bir de kuzeyince İspanyolca ve güneyinde Fransızca da konuşuluyor. Dil anlamında oldukça renkli bir yer. Herkesin bu kadar çok dil bilmesine imrenmemek elde değil. Bu konuda kabul edelim gerçekten kötüyüz.

Fas’ın para birimi Dirhem. Mad olarak da geçiyor bazı yerlerde. 1 TL = 1,5 MAd  Bize göre az da olsa daha değersiz paraları. O yüzden daha ucuz bir ülke olmasını umuyor insan ama çok da öyle değil bence. Bazı şeylerde uygun evet ama yeme içme konusunda; market fiyatları vs.bize göre daha pahalı hatta. Yeme içmeyle ilgili ayrıntılı bilgi için Fas’ta Yeme-İçme ve Konaklama yazısını inceleyebilirsiniz.

Fas’ta alışveriş konusunda da birçok şey okumuşsunuzdur. Deri ve hasır ürün alacaksanız burası tam yeri. Ayrıca renkli el dokuma kumaşları da oldukça güzel. Ama ne alırsanız alın mutlaka pazarlık yapın. Genelde söyledikleri fiyatın yarısına kadar düşüyorlar. O yüzden boşuna fazla paralar ödemeyin.

Son olarak da en çok merak edilen soru; Fas için ideal süre ne kadar olmalı?

Bu sorunun cevabı kişiden kişiye değişir tabi ki ama biz 10 günlük bir gezi yaptık ve birkaç gereksiz yer vardı gittiğimiz. O yüzden Fas için ideal süre 1 hafta diyorum. 1 haftada Fas’taki tüm güzellikleri keşfedip keyifli bir tatil geçirebilirsiniz. Fazlasına gerek yok bence 🙂